Diagnóza jasná – DIVADELNÝ BACIL!

Pražská divadelná umelkyňa Zdena Kavková ozrejmuje priebeh rozmáhajúcej sa  a nebezpečnej choroby, na ktorú trpela ona a jej kolegovia. Doteraz nebol nájdený účinný liek, takže si radšej prečítajte článok (opäť v pôvodnom pravopise) a dávajte si pozor…

Hoci v lekárskom slovníku nájdeme mnoho druhov bacilov, – márne by sme tam hľadali „bacillus theatrus,“, ktorý síce určite existuje, ale do štúdia medicíny nebol vzatý.

Tento podivuhodný bacil nachádza sa jedine v divadelnom ovzduší a keďže verejnosti dosiaľ nie je známy, uvediem tu rozbor jeho prazvláštneho pôsobenia.

Divadelný bacil chytí sa človeka náchylného, obyčajne už v detstve a to pri prvej návšteve divadla.

Od tejto chvíle žije v tele pečlivo ukrytý, tak že postihnutý zpočiatku ničoho na sebe nepozoruje. Každou ďalšou návštevou divadla vdychuje a priberá vždy väčší počet týchto zákerných teliesok, ktoré odrazu usadia sa v srdci. Iba potom  človek, prekračujúci svoj detský vek, uvedomuje si svoj „nenormálny stav“. Odmieta jedlo, v škole sa neučí a zamknutý v izbe na kľúč, robí pred zrkadlom záhadné posunky.

Rodičia ničoho netušia a človek (vlastne ešte dieťa) tieto svoje záchvaty prísne tají.

Potom nastáva čas, keď rodičia, podľa svojich možností, oznamujú: „pôjdeš na štúdie – na remeslo – do kancelárie“ – a tu prichodí tá kritická chvíľa, keď zachvátený podlieha prvému zjavnému účinku nashromaždených divadelných bacilov. Očervenie – dupoce nohami a k zdeseniu rodičov kričí: „Pôjdem k divadlu – ak ma nepustíte, utopím sa!“

Márne sú zúfalé lamentácie rodičov, márny je i vlastný vnútorný hlas, ktorý akoby do verša vystríha: „Človeče môj drahý, počuj mojej rady – ak sa s divadlom chceš potácať, na to budeš často doplácať!“

Ale všetko darmo, niet rady ani pomoci – lebo lekárska veda sa týmto bacilom a jeho zdolaním nezaoberá.

Človek takýto je beznádejne ztratený a zároveň vytretý zo života pokojných občanov.

Všetky radikálne kroky rodičov sú bezcenné, lebo posadlý človek ujde z domu, aby sa pripojil k radu rovnako postihnutých. S týmito potom spoločne poznáva prázdne vrecko, obvyklé intrigy a rozličnú chuť trpkostí, ktorými však „bacillus theatrus“ zostáva nezdolaný.

A teraz sme pri význame divadelného bacila, ktorý, na rozdiel od nákazlivých zhubných svojich kolegov, pôsobí na človeka blahodárne, lebo ten, kto je ním poháňaný, je jedine schopný dať divákovi zo seba to najlepšie. Týmto bezprostredným stykom herca s divákom vznikla spojitosť, ktorá má spoločný základ. Je to nadšenie jedných pre druhých. Divákov pre hercov, a hercov pre divákov – tak že „bacillus theatrus“ rozštepuje sa na dva druhy. Prvý je „bacillus artistus“, ktorý núti hrať a hrať. Druhý je „bacillus publicus“, ktorý núti chodiť s jedného predstavenia na druhé. V Prahe datuje sa značné rozšírenie týchto blahodárne na dušu pôsobiacich bacilov od časov Tylových a utešene sa rozmohlo v rokoch vojny, keď si vraj mnohí divadelní direktori spokojne mädlili ruky…

Potom ale prišly časy, keď rozbujnelý „bacillus theatrus“ dostal nebezpečného konkurenta. Bol to „bacillus filmus“, ktorý hrozil divadlo zničiť. Toto však, vďaka nadšeným prívržencom, krízu prekonalo, tak že obaja títo súperi, po zbytočnom zápase, vyvíjajú sa zas pokojne ďalej – každý svojím odlišným smerom.

Na rozdiel od bacilov vedy lekárskej, ktoré svojím šírením sú ľudstvu nebezpečné, sú bacily divadelné ľudstvu nebezpečné vtedy, keď začnú ubúdať, čo je na újmu ľudskej duši.

Preto v opak lekárskych predpisov, ako sa chrániť od bacilov choroboplodných, uvádzam tu dôvody na ochranu bacilov blahodárnych.

Po prvé: bacillus theatrus, akožto povznášajúci duševný prejav, nechajte bujnieť!

Po druhé: neuzavierajte sa pred pôsobením dramatickej literatúry, ktorá obsahuje vzácne živiny vašej duši potrebné, aké ťažko nájdete vo falošnej náhražke dancingov a fotbalu!

Po tretie: divadelné umenie, obsahujúce sýtu životnú rozmanitosť, hojne podporujte a propagujte!

Nakoniec potrebné je upozorniť na nebezpečný mikrob, zvaný „bacillus protekcus“, ktorý občas „bacillus publicus“ otravuje, a ktorý jedine „bacillus kritikus“ reguluje a jeho rozliezanie znemožňuje!   

 

Zdena Kavková. DIVADELNÝ BACIL In. Elán, roč. 1, č. 2, 1.10.1930

 

gang-1690237_1280

 

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

Vytvorené službou WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: